Friday, 11 May 2012

FUNGSI SASTERA LISAN (RAKYAT)


FUNGSI SASTERA LISAN (RAKYAT) 

1. Sebagai “Alat” Hiburan  
2. Sebagai “Alat” Mengajar dan Mendidik. 

  Hasil-hasil sastera lisan adalah bersifat didaktif iaitu mengandungi unsur pengajaran dan pendidikan moral kepada masyarakat tradisi.Cerita-cerita lisan ini terselit nasihat, pengajaran, teladan, yang sangat bergunasebagai panduan ke arah kesejahteraan hidup masyarakat. Misalnya anak-anak dinasihati agar tidak mengamalkan sifat tamak, takbur, sombong dan bongkak seperti mana yang terdapat pada sifat-sifat tertentu binatang dalam cerita-cerita Binatang. 
Melalui cerita-cerita seperti “Si Tanggang” anak-anak dididik agar tidak derhaka kepada kedua orang tua kerana anak yang derhaka tidak akan selamat hidup di dunia dan akhirat. Begitu juga dalam cerita-cerita roman,ditonjolkan sifat kesetiaan kepada pemimpin, sikap dan amalan gotong-royong,kerjasama dan tolong menolong yang banyak membawa manfaat dan keberkatan terutama dalam mengujudkan sebuah masyarakat yang harmoni dan sejahtera. 



3. Sebagai “Alat” Mengkritik. 

Cerita-cerita lisan juga digunakan sebagai saluran untuk membuat kritikan atau sindiran terhadap raja atau orang-orang bangsawan. Misalnya melalui cerita-cerita jenaka seperti cerita Pak Kaduk,jelas menyindirkan golongan berkuasa (raja) yang bersikap zalim, tamak, pentingkan kuasa dengan mengenepikan kesejahteraan hidup rakyat jelata.Juga melalui cerita Pak Pandir,Lebai Malang, terselit unsur-unsur sindiran terhadap orang yang tamak,kedekut,gilakan kuasa dan orang-orang yang sering mengambil kesempatan atas diri orang yang lemah semata-mata untuk kepentingan nafsu dan kekayaan diri sendiri. 


4. Sebagai “Alat” Perhubungan atau Komunikasi.
 Sastera lisan,terutamanya hasil-hasil karya yang berbentuk puisi menjadi alat perhubungan yang paling istimewa untuk menyampaikan hajat. Misalnya dalam adat perkahwinan, orang-orang Melayu menggunakan pantun sewaktu berkomunikasi, antara wakil pihak pengantin lelaki dengan pihak pengantin perempuan. Pantun digunakan sewaktu adat merisik berlangsung adat meminang dan ketika majlis persandingan. 


5. Sebagai kata “Adat, Peraturan dan Pantang larang”. 
Setengah kata-kata adat dan bidalan dianggap sebagai satu kemestian undang-undang atau peraturan masyarakat yang perlu dipatuhi. Malah kata-kata tersebut menjadi “pantang larang” dalam masyarakat.   


JENIS SASTERA LISAN (RAKYAT)
 Sastera lisan Melayu dapat dibahagikan kepada dua bentuk: 
a.      Sastera lisan berbentuk cerita (kisah atau naratif)
b.     Sastera lisan berbentuk bukan cerita ( bukan kisah atau bukan naratif) 


a)     Sastera lisan berbentuk cerita (naratif)  

 Sastera lisan berbentuk cerita ini dikenali juga sebagai cerita rakyat atau cerita lisan. Ia terdiri daripada cerita-cerita seperti berikut; 
          I.      Cerita Lipur Lara (panglipur lara)
      II.      Cerita Jenaka
 III.      Cerita Binatang
     IV.      Cerita Asal usul
         V.      Cerita Hantu
     VI.      Cerita Teladan

       Termasuk dalam penggolongan berbentuk cerita ialah cerita-cerita mitos dan legenda.  

b)  Sastera lisan berbentuk bukan cerita (Bukan Kisah atau Bukan  
     Naratif) 

No comments:

Post a Comment